Η τέως κοινότητα Καλαμπακίου είχε συσταθεί με το Βασιλικό Διάταγμα της 13/11/1919. Οι οικισμοί που αποτέλεσαν αρχικά την κοινότητα ήταν : Καλαμπάκι, Γεδί – Περέ, Μούζγα, Καρά – Καβάκ, Βοδόβιστα, Μπάνιτσα, Καρά – Τσαλί, Μποσινός, Φωτολίβος, Οσμανίτσα. Την κοινότητα αποτελούσε τελευταία μονό το Καλαμπάκι. Το Καλαμπάκι είναι η πρωτεύουσα του Δήμου και βρίσκεται στα Βορειοανατολικά του Δήμου. Στην τελευταία απογραφή καταγράφηκαν 3110 κάτοικοι.
Στο Καλαμπάκι εγκαταστάθηκαν πριν από την ανταλλαγή των πληθυσμών Θράκες, οι οποίοι κατάγονταν από πόλεις, κωμοπόλεις και χωριά της Ανατολικής Θράκης και της Ανατολικής Ρωμυλίας, όπως είναι : Κεσσάνη, Αρκαδιούπολη (Λουλέ – Μπουργάζ), Σαράντα Εκκλησιές, Σαρακήνα, Κρυόνερο, Σαμάκοβο, Καλφάς, Σοφίδες, Μπαμπάσκι, Πύργος, Μακρά Γέφυρα κ.ά. Μετά την ανταλλαγή των πληθυσμών εγκαταστάθηκαν : α) Μικρασιάτες, οι οποίοι κατάγονταν από τα Φλογητά Καισάρειας, Μιχαλίτσι της Προύσας, Γκιολτσούκ της Νίγδης (εγκαταστημένοι εκεί από το νησί Λήμνος), την πόλη Σώκια του νομού Αϊδινίου και διάφορα μέρη της Κιουτάχειας και β) Πόντιοι, οι οποίοι κατάγονταν από το χωριό Ουανίτς και τις πόλεις Κάβζα και Αμισός. Επίσης, εγκαταστάθηκαν οικογένειες το 1922 από το Άργος Ορεστικό της Καστοριάς, αργότερα από τη Μυτιλήνη, το χωριό Ατσική της Λήμνου, τον Πύργο Ηλείας και άλλα μέρη της Πελοποννήσου. Εάν αναφερθούμε στην ιστορία της περιοχής, μπορούμε να διαπιστώσουμε πως υπήρχε κατοίκηση για πολλούς αιώνες σύμφωνα με τα αρχαιολογικά ευρήματα. Ειδικότερα στην Νεολιθική εποχή (4.900 – 4.600) π.Χ. ανήκουν οι οικισμοί «Καλαμπάκ –Τεπέ» και «Συκιά». Για το Δήμο Καλαμπακίου θα πρέπει να μιλήσουμε επίσης για την Εγνατία Οδό. Η Εγνατία Οδός ακολουθώντας μετά την Αμφίπολη τους βόρειους πρόποδες του Παγγαίου με κατεύθυνση τους Φιλίππους, διέσχιζε την περιοχή του ακμαίου αρχαίου οικισμού Καλαμπακίου όπως μαρτυρεί το μιλιάριο της εποχής του Τραϊανού. Στο Δ.Δ. Καλαμπακίου από το 1979 υπάρχει και λειτουργεί ο Μορφωτικός Πολιτιστικός Σύλλογος Καλαμπακίου που έχει σαν σκοπό την διάσωση και την διάδοση της πλούσιας πολιτιστικής κληρονομιάς των ηθών και των εθίμων του τόπου. Στο Καλαμπάκι αναβιώνουν τα παρακάτω έθιμα και εορτές : Κουρμπάνι Την παραμονή του πανηγυριού τοποθετούνται στο προαύλιο της εκκλησίας καζάνια, τα οποία χρησιμοποιούνται για την παρασκευή του «κουρμπανιού». Ετοιμάζεται το πλιγούρι. Ξημερώματα της 18ης Ιανουαρίου, τα κρέατα, αφού ευλογηθούν από τον ιερέα, τοποθετούνται στα καζάνια για να βράσουν. Μόλις το κρέας βράσει, κα αμέσως μετά το πέρας της Θείας Λειτουργίας, οι «κουρμπαντζήδες» μαζί με τους εθελοντές του Συλλόγου κερνούν από αυτό όλο τον κόσμο που συμμετέχει στο πανηγύρι. Στο ζωμό του κρέατος προστίθεται σπασμένο σιτάρι, το λεγόμενο πλιγούρι. Όταν βράσει και αυτό, το «κουρμπάνι» είναι έτοιμο. Μετά τη διανομή του, οι «κουρμπαντζήδες», μαζί με όλους τους προσκεκλημένους, ξεκινούν το χορό από το προαύλιο της εκκλησίας και τον οδηγούν στην πλατεία, όπου και τον συνεχίζουν με τη συνοδεία νταουλιών και ζουρνάδων. Καλογεροδευτέρα ή Καλογέρικα Το πρωί της Δευτέρας στο Καλαμπάκι, συγκεντρώνονται 20 έως 30 παλικάρια που εκείνο τον καιρό ήταν ανύπαντροι και διάλεγαν μεταξύ τους έναν ο οποίος θα ήταν ο «καλόγερος». Στη συνέχεια τον έντυναν με δέρματα ζώων (προβιές) και στη μέση του είχε περασμένα κουδούνια προβάτων. Το πρόσωπο του το έβαφε με στάχτη και στο κεφάλι φορούσε μια κουκούλα από δέρμα ζώου. Στα χέρια του κρατούσε δύο ξύλα, τα ντουκμάκια, απαραίτητα για τη «δράση» του καλόγερου! Οι συνοδοί του ήταν ντυμένοι με τα ποτούρια, Θρακιώτικη ενδυμασία του Κρυονερίου. Στην παρέα υπήρχε πάντα και ένας μεταμφιεσμένος σε τσιγγάνα. Αφού περνούσαν απ’ όλα τα σπίτια του χωριού, το απόγευμα κατέληγαν στην πλατεία όπου συγκεντρώνονταν όλοι οι κάτοικοι προκειμένου να κάνουν το έθιμο της σποράς. Εκεί η συντροφιά του καλόγερου επέλεγε έναν κάτοικο του χωριού, τον καλύτερο νοικοκύρη, και τον έχριζε βασιλιά. Ταυτόχρονα, κατέφθανε ένα ξύλινο άροτρο στο οποίο οι μεταμφιεσμένοι έπαιρναν τη θέση των βοδιών και ο βασιλιάς κρατώντας το αλέτρι κι ένα ξύλινο κοντάρι τους κέντριζε για να «οργώσουν» τη γη. Με αυτόν τον τρόπο έσερναν το αλέτρι στην πλατεία, κάνοντας τρεις περιφορές. Μετά το εικονικό όργωμα, ο βασιλιάς έπαιρνε έναν τενεκέ με σιτάρι και καλαμπόκι που είχε αναμειχθεί με στάχτη κι έσπερνε το υποτιθέμενο οργωμένο χωράφι – πετώντας και στους παρευρισκομένους – ενώ όσοι παρακολουθούσαν, έχοντας τα χέρια λερωμένα από τις μουτζούρες της σόμπας, λερωνόταν μεταξύ τους. Κατά την διάρκεια της σποράς ο βασιλιάς φώναζε διάφορες τιμές για τα βασικά αγροτικά προϊόντα. Οι τιμές ήταν συνήθως πολύ υψηλές για τη χρονιά, εντός από την «τιμή» της ερωτικής συνεύρεσης που ήταν σκανδαλωδώς χαμηλή! Αμέσως μετά τη σπορά έπαιρνε έναν τενεκέ με νερό για να ποτίσει το ξερό χωράφι. Τότε και μόνον τότε, οι κάτοικοι που παρακολουθούσαν είχαν το δικαίωμα να βρέξουν το βασιλιά και τον καλόγερο με κουβάδες νερό που εμφανίζονταν από το πουθενά μες το πλήθος. Οι βρεγμένοι είχαν, αυτοδίκαια, το δικαίωμα να κυνηγήσουν και να χτυπήσουν με τις βέργες που κρατούσαν αυτούς που τους κατέβρεξαν. Το δρώμενο τελείωνε με πειράγματα κέφι και χορό. Γιορτή Αγίων Κωνσταντίνου και Ελένης Γιορτή Καλαμποκιού Η πρώτη μέρα περιλαμβάνει την έναρξη της εκδήλωσης, τραγούδια από την χορωδία του Δήμου Καλαμπακίου και από άλλες χορωδίες γειτονικών Νομών και κλείνει με παραδοσιακούς χορούς από Πολιτιστικούς Συλλόγους του Δήμου και της ευρύτερης περιοχής. Η δεύτερη μέρα είναι αφιερωμένη στα παιδιά με θεατρικές παραστάσεις, ταχυδακτυλουργούς, κλόουν κ.ά. Η τρίτη μέρα είναι αφιερωμένη σε όλους τους παρευρισκόμενους καθώς και στους ετεροδημότες με λαϊκή βραδιά. Σε όλη την διάρκεια των εκδηλώσεων προσφέρονται σε όλους δωρεάν καλαμπόκι βρασμένο ή ψημένο, ποπ – κόρν, και καλαμποκόπιττα (μπομπότα). Πάνω από δέκα χιλιάδες άτομα επισκέπτονται την γιορτή Καλαμποκιού κάθε χρόνο αναδεικνύοντας τον Δήμο μας σε επίκεντρο όχι μόνο του Νομού Δράμας αλλά και της ευρύτερης περιοχής. Ο Δήμος σε συνεργασία με την Δημοτική Επιχείρηση Ανάπτυξης (Δ.ΕΠ.Α.Κ.) καταβάλλουν τεράστιες προσπάθειες ούτως ώστε κάθε χρόνο η γιορτή Καλαμποκιού να είναι και καλύτερη. |